چطور سطح روغن موتور خودرو را بررسی کنیم؟

لازم است شما هر ماه روغن موتور را چک کنید تا مطمئن شوید که روغن کافی و سالم در کارتر وجود دارد. وجود روغن باعث می شود تا اصطکاک موتور کاهش یابد. وجود روغن موتور مرغوب در بهبود عملکرد خودروی شما نقش یه سزایی دارد. زمانی که روغن موتور را چک می کنید توجه کنید اگر روغن کثیف باشد یا با بنزین ترکیب شده باشد حتما باید نسبت به تعویض آن اقدام کنید. برای چک کردن روغن موتور از خط کش مخصوصی که در مخزن وجود دارد می توانید استفاده کنید. این خط کش مندرج است و با توجه به سطوح آن می توان فهمید اتومبیل به روغن موتور نیاز دارد یا خیر. اصطلاحا به این میله مندرج گیج گفته می شود.

توجه: برخی از خودروهای اروپایی گیج را ندارند و اگر نمی توانید آن را پیدا کنید از دفترچه راهنمای اتومبیلتان کمک بگیرید.

فرایند بررسی روغن موتور کار بسیار ساده ای است و می توانید به راحتی با گیج سطح و کیفیت آن را ببینید. برای اینکه بفهمید خودرو به روغن نیاز دارد یا خیر مراحل زیر را دنبال کنید.

مراحل بررسی روغن موتور خودرو

۱.      گیج را بیرون آورید و آن را با یک دستمال پارچه ای پاک کنید. قبل از اینکه این کار را انجام دهید مطمئن باشید که موتور سرد است و یا حداقل ده دقیقه قبل خاموش شده است.

۲.      مجددا گیج را وارد کارتر کنید. مخزن کمی انحنا دارد و به طور طبیعی میله در جهت منحنی کمی خم می شود.

۳.      مجددا گیج را بچرخانید و انتهای گیج را نگاه کنید. توجه کنید که روغن چه سطحی از روغن را نشان می دهد و کیفیت روغن چگونه است. در مقاله های قبل کیفیت روغن موتور از روی رنگ آن به طور کامل بررسی شد. اگر رنگ روغن موتور سیاه شده باشد باید آن را تعویض کنید و اگر رنگ آن مشکلی نداشت و اصطلاحا موتور، روغن کم کرده بود می توانید به آن روغن اضافه کنید.

۴.      گیج را داخل کارتر قرار دهید. شما این کار را به خوبی انجام دادید!

یادآوری: همان طور که در مقاله های قبل اشاره شد روغن می تواند سیاه شده باشد اما کیفیتش را از دست نداده باشد. برای اینکه بفهمید تغییر رنگ روغن به دلیل آلودگی است یا نه می توانید روغن را بین دو انگشت خود قرار دهید و آن را با لمس غلظت آزمایش کنید. اگر روغن آلوده بود نیاز به تعویض دارد. اگر روغن موتور شما به اندازه کافی تمیز باشد اما گیج روی سطح “ADD” باشد تنها کافیست کمی روغن موتور در کارتر بریزید.

شما می توانید برای خرید روغن موتور مورد نظر خود از جایگاه های سوخت و فروشگاه ها یا از روانکاران پارس اویل با ضمانت اصل بودن کالا محصول خود را تهیه کنید.

۰ Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *