روغن دنده

انتخاب روغن دنده مناسب

همان طور که می دانید روغن دنده ( واسکازین )  به عنوان یک سیال انتقال از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اما نکته اینجاست که با تنوعی که در بازار روغن دنده وجود دارد از چه نوع مایعی باید استفاده کرد؟ انواع مختلفی از روغن های دنده با خواص و مشخصات متفاوت در بازار وجود دارند ولی با این حال دفترچه راهنمای خودرو می تواند به خوبی شما را در یک انتخاب درست همراهی کند. در این مقاله اطلاعات عمومی را در اختیار شما قرار می دهیم که برای همه خودروها کاربردی می باشد.

روغن دنده چیست؟

روغن دنده یا Gear Oil  که به واسکازین نیز معروف میباشد بیشتر در گیربکس ، دیفرانسیل و محور چرخ های خودرو بکار میرود و دارای تفاوتهایی با روغن موتور میباشد. روغن دنده که از ترکیب روغن معدنی و افزودنی های خاص تشکیل شده بایستی بتواند دنده های گیربکس و چرخ دنده های مربوطه را از فشار وارد شده محافظت بعمل بیاورد بهمین جهت خواص ضد سایش آن مهم و کاربردی میباشد. واسکازین برای روانکاری انواع جعبه دنده گیربکس دستی و اتوماتیک خودروها مورد استفاده قرار میگیرد و نوع روغن مورد استفاده در این دو نوع کیربکس با هم متفاوت میباشد.

منظور از مشخصات مختلف روغن دنده این است که چه مواد افزودنی و با چه کیفیتی در آن بکار رفته است به همین دلیل توصیه می کنیم هنگام خرید روغن دنده به مشخصات ذکر شده در دفترچه راهنمای خودرو توسط کارخانه خودروسازی توجه کنید. مهم ترین ویژگی هایی که در همه روغن دنده ها باید وجود داشته باشد عبارتند از:

  •  مقاومت در فشار و حرارت بالای گیربکس
  • جلوگیری از تشکیل فوم و کف
  • توانایی خنک سازی جعبه دنده
  • مقاومت و محافظت در خصوص ورو آب به گیربکس

استانداردهای روغن دنده

 دو استانداردی که امروزه بیشتر مورد تایید خودروسازان قرار دارد می گیرد  DEXRON و MECRON می باشند. همچنین روغن دنده های اتوماتیک یا ATF که بر پایه روغن های سنتتیک تولید شده اند انواع مختلفی دارند:

  •          نوع F: روغن دنده نوع F در دهه ۱۹۷۰ مورد استفاده قرار می گرفت و شامل کاهنده اصطکاک می شد. در حال حاضر این نوع روغن دنده مورد استفاده نیست و کمتر آن را در بازار می بینید.
  • Dexron/Macron: امروزه این نوع از استاندارد مورد توجه بسیاری قرار گرفته و احتمالا خیلی از روغن دنده هایی که شما در بازار می بینید از این استاندارد پیروی می کنند و هر دو شامل اصلاح کننده اصطکاک و بسیاری از اصلاح کننده های دیگر هستند.
  • HFM Fluid: این نوع از روغن دنده های تا حد زیادی اصطکاک را کاهش می دهند پس اگر فکر می کنید وسیله نقلیه شما نیاز به کاهش خیلی زیاد اصطکاک دارد می توانید از این نوع روغن دنده استفاده کنید.
  • روغن های سنتتیک : امروزه جز محبوب ترین نوع روغن ها هستند و به دلیل عملکرد بسیار مناسبی که دارند در برابر تغییرات دما، اکسیداسیون و اصطکاک به خوبی مقاومت می کنند. امروزه بسیاری از تولید کنندگان محصولات خود را به صورت سنتتیک یا نیمه سنتتیک در بازار عرضه می کنند که البته نسبت به انواع دیگر کمی گران تر هستند.اینکه شما از کدام نوع روغن دنده بخواهید استفاده کنید به نوع و مدل خودروی شما بستگی دارد.

برندهای مهم روغن دنده

روغن دنده توتال، روغن دنده شل، روغن دنده بهران و روغن دنده موبیل از بهترین تولیدکنندگان روغن دنده میباشند که با کیفیت عالی و قیمت مناسب آماده فروش میباشد.

۰ Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *