روغن صنعتی

روغن های صنعتی که به روانکارهای صنعتی هم معروف هستند کاربردهای صنعتی زیادی مانند روغن موتور، مایعات انتقال، روغن دنده ای و  روغن های هیدرولیکی دارند. بسیاری از روان کننده های صنعتی شامل روان کننده های مصنوعی، امولسیون های نفت و آب و روغن یا روغن های معدنی می باشند. این روان کننده ها به طور خاص در صنایع هوا فضا، خودرو، کاربرد های نظامی و دریایی مورد استفاده قرار می گیرند. روانکاری صنعتی اساسا به عنوان ترکیباتی مثل مایعات، گریس و روغن شناخته می شود و به منظور کاهش سایش، پارگی و اصطکاک استفاده می شوند. در برخی از موارد از روانکارها به عنوان کاهنده مقاوت الکتریکی زمانی که جریان زیاد است استفاده می شود. محصولات روغن های صنعتی به دلیل اینکه از خوردگی سطوح داخلی و خارجی جلوگیری می کنند بسیار مورد توجه قرار گرفته اند.یکی از تصورات غلطی که وجود دارد این است که روغن ها یکسان هستند زیرا عملکرد مشابه دارند اما همه روغن ها یکسان نیستند.

 

تاریخچه روغن های صنعتی به هزاران سال پیش باز می گردد می توان گفت در ترکیبات صابون های کلسیم کشف شده که به قبل از میلاد مربوط است روغن صنعتی وجود داشت. در دوران رومی ها روان کننده ها شامل روغن زیتون، روغن کلزا و روغن حیوانی می شد. کم کم با انقلاب صنعتی و رشد ماشین آلات که از جنس فلز بودند جای خالی روغن های صنعتی که از نفت ساخته می شد حس می شد. با پیشرفت علم و دستیابی به پیشرفت تقطیر نفت انواع روغن های صنعتی تولید شد.

ویژگی های روغن صنعتی

یک روان کننده خوب دارای ویژگی های زیر است:

  •   نقطه جوش بالا و نقطه انجماد کم (به منظور ماندگاری مایع در طیف گسترده ای از دما)
  •    ویسکوزیته یا گرانروی بالا
  •     پایداری حرارتی
  •     پایداری هیدرولیک
  •     انحلال پذیری
  •     جلوگیری از خوردگی
  •     مقاومت بالا در برابر اکسید شدن

انواع روان کننده ها

۱-       روغن های بر پایه نفت: پایه این روغن ها نفت خام است که در گروه های مختلفی دسته بندی می شوند.

۲-       روغن های مصنوعی: روغن هایی هستند که از هیدروکربن های مصنوعی تولید می شوند.

۳-       روغن های خشک: معمولا به عنوان یک لایه پوششی مورد استفاده قرار می گیرند.

۴-       روغن های آبی: پلیمرهای بسیار قوی هیدراته ای هستند که به عنوان روان کننده در رابط های جامد استفاده می شوند.

۵-       روغن های زیستی: از تجزیه منابع تجدید پذیر تولید می شوند. روغن نهنگ نمونه ای از این روغن هاست که تا قرن بیستم به عنوان کاهنده اصطکاک برای انتقال مایعات مورد استفاده قرار می گرفت.

 

از بزرگترین اهداف کاربردی روغن های صنعتی، حفاظت از موتور وسایل موتوری می باشد. این روغن ها با جداکردن قطعات متحرک از هم موجب کاهش اصطکاک سطح می شود که البته کاهش اصطکاک، کاهش سر و صدا، ارتعاش و گرما را هم در پی خواهد داشت. شرکت روانکاران پارس ایل ، نماینده رسمی و عرضه کننده انواع روغن صنعتی اصل ، آمادگی خود را جهت  تامین و فروش انواع روغن صنعتی با برندهای زیر اعلام میدارد :

روغن صنعتی شل، روغن موبیل، روغن بهران، روغن کلوبر، روغن ایرانول، روغن توتال، روغن فوکس، روغن نفت پارس و …

با توجه به حساسیت روغن و روانکارهای صنعتی در طول عمر موتور و دستگاه ها و تجهیزات، خرید روغن صنعتی خود را با مشاوره رایگان از ما با خیال آسوده تجربه کنید.

 

۰ Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *