تاریخچه شرکت شل

شرکت شل (SHELL) از معتبرترین شرکتهای نفتی حال حاضر در دنیا میباشد که محصولات متنوع و با کیفیتی تولید و به بازار عرضه میکند و در تمام دنیا شناخته شده میباشد. از تولیدات شل میتوان به انواع روغن موتور سینتتیک و نیمه سنتتیک ، روغن موتورهای چند درجه ای ، روغن موتور ماشین های مسابقه ای ، روغن موتور موتورسیکلت ، روغن سنتتیک جعبه دنده ،  انواع گریس ، روغن ترمز ، روغن جعبه فرمان و انواع روغن صنعتی اشاره کرد.

در سال ۱۸۳۳ یک مغازه دار به نام مارکوس ساموئل، تصمیم گرفت تجارت خود را در لندن گسترش دهد. او مغازه عتیقه فروشی اش را فروخت و شروع به واردات صدف کرد. با توجه به مد در آن زمان ساموئل قصد داشت از صدف ها در طراحی داخلی استفاده کند. به این ترتیب همین تقاضای بازار باعث شد تا ساموئل پایه های یک شرکت واردات و صادرات را بنا کند. همین شرکت در حال حاضر با نام تجاری Shell (به معنای صدف) یکی از شرکت های تولید انرژی برتر در دنیا شاخته می شود.

در گذشته بازار مواد نفتی (مثل روغن، بنزین و ….) محدود بود. در سال ۱۸۸۶ با ارائه بنز کارل و مرسدس بنز سوخت داخلی موتور و تقاضای بنزین زیاد شد. در این زمان تجارت ساموئل به مارکوس ساموئل و برادرش سام منتقل شده بود. آن ها ماشین آلات، منسوجات و ابزارآلات را به صنایع تازه تاسیس ژاپن و سایر کشور های آسیای شرقی صادر می کردند و برنج، ابریشم، ظروف چینی و کالاهای مسی را به خاور میانه و اروپا وارد می کردند. در لندن آن ها کالاهایی مثل شکر، آرد و گندم را به سراسر جهان می فروختند.در طی سفرهایی که مارکوس به ژاپن داشت به تجارت نفت در آذرباجان باکو که در آن زمان جز روسیه بود علاقه مند شد. آن زمان یکی از مشکلات عمده حمل و نقل نفت بود چراکه حمل نفت با بشکه احتمال نشتی داشت و علاوه بر آن بشکه های نفت فضای زیادی را اشغال می کردند.

انقلاب حمل و نقل در صنعت نفت

مارکوس و سام یک ناو کشتی بخار را در کانال سوئز برای حمل ذخایر نفت به خدمت گرفتند. همچنین آنها با یک شرکت روسی به نام Bnito برای تامین طولانی مدت نفت سفید قرارداد بستند.استراژی که برادران ساموئل در پیش گرفته بودند می توانست خطراتی در پی داشته باشد با این حال در سال ۱۸۹۲ با حمل اولین تانکر بزرگ نفتی از طریق کانال سوئر آن ها در حمل و نقل نفت انقلاب عظیمی به وجود آوردند. همین انتقال نفت در حجم زیاد باعث شکستن قیمت نفت شد. همچنین در سال ۱۸۹۰ پترولیوم در مستعمره های هلندی اش، یک شرکت برای توسعه میدان نفتی در سوماترا تشکیل داد. همین موضوع ریشه های پیدایش شرکت نفت سلطنتی هلند بود.

جستجو برای منابع نفتی جدید

مارکوس ساموئل در قرن ۱۹ ام به یک شخصیت برجسته در لندن تبدیل شده بود و توانست در سال ۱۸۹۸ شهردار لندن شود. اما چیزی که باعث آسیب پذیری او شده بود، وابستگی اش به تولید کنندگان روسی بود. بنابراین تصمیم گرفت به دنبال سایر منابع نفتی باشد. خاور دور محل مناسبی برای جستجوی مارکوس بود و اولین معامله او با شرکت Borneo باعث شد تا به یکی از رقبای بزرگ Royal Dutch Petroleum در منطقه تبدیل شود. این دو شرکت برای محافظت از خودشان در برابر استانداردهای نفتی در سال ۱۹۰۳ شرکت Asiatic Petroleum را تشکیل دادند. اما کشف نفت در تگزاس برخی از مشکلاتی که هر دو شرکت را تحت تاثیر قرار داده بود، جبران کرد.

ادغام شرکت شل و رویال داچ ( Shell و Royal Dutch )

ادغام این دو شرکت در سال ۱۹۰۷ انجام شد. گروه متشکل از این دو شرکت به سرعت در سراسر جهان گسترش یافت و  شرکت های زیادی به عنوان شعبه در سراسر اروپا و آسیا تشکیل شد. به این ترتیب اکتشاف نفت و تولید محصولات در روسیه، رومانی، ونزوئلا، مکزیک و ایالات متحده آغاز شد.در دوازده سال اول، این کمپانی تلاش کرد تا با ارائه محصولات با کیفیت و جدید در بازار اعتبار کافی را به دست آورد. سوخت شل در بسیاری از مناطق مورد آزمایش قرار گرفت و با نتیجه موفیت آمیزی همراه بود.

در حال حاضر شل یک شرکت جهانی متحد تولید انرژی و پتروشیمی است که با هدف پاسخگویی به تقاضای رو به رشد انرژی در سطح دنیا، به فعالیت خود ادامه می دهد.

مجموعه فعالیت های شل به چهار دسته تقسیم می شود:

  •   Upstream: کشف ذخایر گاز طبیعی و مایعات جدید
  • گازهای مجتمع و انرژی های جدید : بر روی مایع کردن گاز طبیعی (LNG) و تبدیل گاز به مایعات (GTL) تمرکز می کنند و در تجارت انرژی های نو به کشف انرژی و سرمایه گذاری روی گزینه های کم کربن می پردازند
  •  Downstream: تبدیل نفت خام به طیف وسیعی از محصولات تصفیه شده برای استفاده داخلی ، صنعتی و حمل نقل
  • پروژه ها و تکنولوژی :  ارائه پروژه های جدید و تحقیق و توسعه ای که منجر به نوآوری و جذب سرمایه می شود.

شرکت روانکاران پارس ایل ، نماینده مجاز و مرکز پخش فروش روغن صنعتی شل، روغن موتور شل، گریس شل و روانکارهای صنعتی شل آمادگی خود را برای ارائه مشاوره جهت خرید انواع محصولات و روانکارهای shell اعلام میدارد.

۰ Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *