گریس چیست؟ قوام گریس، تاریخچه و نکات مهم استفاده از گریس

استفاده از گریس به حدود ۱۴۰۰ سال قبل از میلاد باز می گردد و در ارابه های فرعون های مصری آثار استفاده از گریس مشاهده شده است. البته شواهد نشان می دهد در آن زمان گریس از چربی حیوانات و گیاهان مشتق می شد. با گذشت زمان کاربرد گریس بیشتر و بیشتر شد و شرکت های بسیاری در ایالات متحده آمریکا، انگلستان و ژاپن با استفاده از تکنولوژی های روز موفق به تولید این محصول به بهترین شکل شدند.

گریس چیست؟

تعاریف متعددی برای گریس ارائه شده یکی از تعریف هایی که استاندارد صنعت ژاپن ارائه داده است به این شرح است:

گریس ( grease )  یک ماده جامد یا نیمه جامد است که از ترکیب یک ماده صابونی در روغن بدست می آید. البته سایر مواد افزودنی هم می تواند به آن اضافه شود که ویژگی های خاصی به آن می دهد. گریس بر اساس ویسکوزیته (گرانروی) در ۹ بخش طبقه بندی می شود.

قوام گریس

خواص فیزیکی گریس نشان دهنده سختی گریس است که می تواند با تغییر مقدار ضخیم کننده در درجه های مختلفی قرار گیرد. چیزی که بیشتر مورد توجه مصرف کنندگان قرار می گیرد موارد استفاده گریس و کاربردهای آن است. سعی می کنیم خیلی مختصر درباره موارد استفاده آن توضیح دهیم.

بیشتر موارد استفاده از گریس در جاهایی است که روانکاری با روانکارهای مایع سخت باشد و یا استفاده از روغن مایع پر هزینه باشد. معمولا در قطعات جلوبندی خودروها از گریس استفاده می شود. از جمله تفاوت های بارز گریس و روغن این است که گریس نمی تواند به عنوان خنک کننده و پاک کننده مورد استفاده قرار گیرد. گرچه گریس نسبت به سایر روانکارها کمتر مورد استفاده قرار می گیرد ولی بنا به دلایل فوق جایگزین کردن آن با سایر روانکارها ممکن نیست.

همان طور که اشاره شد گریس نسبت به سایر روانکارها ارزان تر است و دلیل آن هم این است که در صورتی که روانکاری قطعات با گریس انجام شود نیاز کمتری به روانکاری مجدد پیدا می کنند و همین باعث کاهش هزینه می شود. همچنین معمولا از گریس به عنوان یک مانع استفاده می شود. گریس علاوه بر اینکه از خروج مواد از ماشین آلات جلوگیری می کند مانع ورود گرد و غبار نیز می شود. در برخی از قطعات که نیاز به آب بندی کردن وجود دارد این کار توسط گریس انجام می شود زیرا علاوه بر ارزان بودن اصطکاک بیشتری تولید می کند و در نتیجه نیروی بیشتری هدر می رود و آب بندی سریع تر انجام می شود. به دلیل ویژگی های فیزیکی، گریس نسبت به روغن ماندگار تر است و اگر از قطعه ای بلا استفاده باشد برای جلوگیری از زنگ زدگی آن از گریس استفاده می شود. در صورتی که قطعه در مجاورت آب باشد برای روانکاری آن گریس گزینه مناسبی است.

همچنین گریس با توجه به عملکردی که دارد مثل یک لایه نرم بین قطعات قرار می گیرد و باعث کاهش ارتعاش و سر و صدای قطعه می شود. برای دستگاه هایی که در فشار زیاد، دمای بالا و شوک های مداوم کار می کنند گریس عملکرد بهتری نسبت به روغن خواهد داشت. همچنین در شرایطی که احتمال خوردگی و سایش قطعات زیاد باشد و دما متغیر باشد کاربرد گریس بیشتر است زیرا اکثر روغن ها در محدوده دمایی مشخصی عملکرد مناسب دارند. معمولا در روانکاری یاتاقان ها از گریس استفاده می شود.

نکات مهم در استفاده از گریس

  • از ورود هوا (حباب) به گریس جلوگیری کنید.
  • گریس ها را با هم ترکیب نکنید چون ممکن است از کیفیت عملکرد آن بکاهید.
  • حفره زدایی ممکن است باعث اختلال در عملکرد پمپ شود.
  • در محدوده دمایی خیلی زیاد از گریس استفاده نکنید.

۰ Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *