راهنمای انتخاب روغن موتور مناسب برای خودروهای سواری

روغن موتور نقش مهمی در سالم نگه داشتن موتور ماشین شما ایفا می کند. همان طور که می دانید روغن موتور روی طول عمر موتور، تعمیر و نگه داری موتور، صرفه جویی در مصرف سوخت و غیره بسیار موثر است. بنابراین برای همه کسانی که خودرو دارند مهم است که روغن موتور مناسب با خودرویشان را انتخاب کنند پس با راهنمای انتخاب روغن موتور مناسب برای خودرو خود با ما همراه باشید. وجود انواع روغن موتورها ممکن است انتخاب را برای شما سخت کرده باشند اما نگران نباشید فقط کافیست برخی از اطلاعات کاربردی را بدانید تا بتوانید بهترین گزینه را انتخاب کنید. در این مقاله ما قصد داریم شما را با برخی از ویژگی های پایه روغن موتورها آشنا کنیم در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

چگونه روغن موتور می تواند به صرفه جویی در مصرف سوخت کمک کند؟

در ۱۵ سال اخیر دولت ها جهت صرفه جویی در مصرف سوخت استانداردهایی را برای خودرو های بنزینی مشخص کرده اند. با توجه به این مصوبه دولت ها متخصصان به فرمولاسیون جدیدی از روغن ها رسیدند. تحقیقات نشان می دهد که استفاده از روغنی که ویسکوزیته پایین تری دارد به دلیل کاهش اصطکاک موتور بازده بیشتری خواهد داشت. برچسب های روی روغن موتور به چه معناست؟ برای متوجه شدن این موضوع مطلب زیر را مطالعه بفرمایید :

ویسکوزیته روغن موتور

ویسکوزیته همان غلظت روغن است که میزان شل یا سفت بودن روغن را مشخص می کند. ویسکوزیته و دما باهم رابطه دارند و همین امر باعث شده تا روغن موتورها بر اساس استاندارد SAE دما به دو نوع تقسیم شوند استاندارد SAE یک بازه بین ۰ تا ۶۰ را در نظر گرفته که این عدد میزان ویسکوزیته روغن را مشخص می کند. به این معنی که هرچه این عدد بزرگتر باشد میزان سفت بودن روغن موتور بیشتر است. همچنین در این استاندارد از حرف w استفاده می شود که مخفف کلمه winter می باشد و نشان دهنده حداقل میزان غلظت در دمای زمستان است. روغن موتورها بر اساس ویسکوزیته به دو نوع تقسیم می شوند مونوگرید و مالتی گرید.

روغن موتور تک درجه ای یا mono grade

روغن موتورهای مونو گرید روغن موتورهای قدیمی هستند که قابلیت تغییر غلظت در دماهای مختلف را ندارند پس لزوما با تغییر فصل باید از روغن موتور با استاندارد SAE متناسب با فصل استفاده می شد. همین موضوع به یک نقطه ضعف تبدیل شد و متخصصان برای رفع مشکل روغن موتورهای مالتی گرید یا چند وزنه را به بازار ارائه دادند.

روغن موتور چند درجه ای یا multi grade

 همان طور که گفته شد مهم ترین معیار انتخاب روغن موتور ویسکوزیته آن است. روغن های چند وزنه (Multiweight) یا مالتی گرید که به روغن های پاک کننده هم معروف هستند مثل ۵W-30 دارای پلیمرهایی هستند که به روغن اضافه شده اند. پلیمرها به روغن این امکان را می دهد که در وزن های مختلف دماهای مختلف داشته باشد. زمانی که هوا سرد است هنگام استارت زدن روغن های چند وزنه به دلیل اینکه سریع تر به سمت قسمت های مهم موتور جریان پیدا می کنند عملکرد بهتری دارند. برای مثال ۵W در ویسکوزیته ۵W-30 ویسکوزیته روغن را در دمای سرد نشان می دهد (w نشانه اختصاری winter یا زمستان است) و عدد دوم یعنی ۳۰ ویسکوزیته را در دمای عملیاتی (زمانی که موتور گرم است) نشان می دهد. هرچه عدد اول کمتر باشد یعنی روغن موتور هنگام استارت زدن مخصوصا در دماهای سرد بهتر عمل می کند و هرچه عدد دوم بیشتر باشد یعنی غلظت روغن بیشتر است.

همچنین اگر از آن دسته افرادی هستید که عادت دارید روغن موتورها را با هم ادغام کنید باید به این نکته توجه داشته باشید که وزن مولکولی روغن موتورها باید با هم برابر باشد مثلا 0W-30 می تواند با ۵W-30 با هم استفاده شوند یعنی عدد دوم مهم است که باید یکی باشد. (البته این کار توصیه نمی شود.) اجازه دهید با یک مثال مفهوم این دو عدد را بهتر توضیح دهیم. دو روغن موتور با مشخصه های ۱۰W-40 و ۲۰W-50 را در نظر بگیرید. روغن موتور دوم به دلیل برخورداری از عدد ۲۰ در فصل گرما غلظت بیشتری دارد و نسبت به روغن ۱۰W-40 سفت‌تر است. بنابراین روغن موتور ۲۰W-50 برای محیط‌های گرم‌تر مناسب است زیرا روغن بیش از حد شل نخواهد شد، این موضوع را می‌توان با مقایسه‌ی W 50 با W 40 هم دریافت. روغن موتور ۱۰W-40 در فصل سرد گرانروی برابر ۴۰ خواهد داشت؛ درحالی‌که این میزان برای روغن دوم ۵۰ بوده و نشان می‌دهد که روغن ۲۰W-50 در سرما بیش از همتای خود سفت می‌شود؛ ازاین‌رو این روغن برای مکان‌هایی که زمستان‌های بسیار سردی ندارند مناسب‌تر است و در محیط‌هایی با سرمای شدید بهتر است از روغن موتور ۱۰W-40  استفاده کرد. لازم است قبل از اینکه سراغ انتخاب روغن موتور بروید دفترچه راهنمای اتومبیل را با در نظر گرفتن آب و هوای منطقه خود مطالعه کنید.

گواهینامه های روغن موتور

روغن موتورها می توانند چند گواهینامه مختلف صنعتی داشته باشند این گواهینامه ها نشان دهنده یک گروه صنعتی از تولیدکنندگان خودرو در تعیین استانداردهای مشخصات برای تولید کنندگان روغن موتور است. این گواهینامه ها نشانه های اختصاری متفاوتی دارند مثلا API یک استاندارد آمریکایی است و ILSAC یک استاندارد آسیایی است که از تلاش مشترک خودروسازان ژاپنی و آمریکایی می باشد. همچنین انجمن خودروسازان اروپایی استانداردی را با عنوان ACEA ارائه داده اند تا کسانی که از خودروهای اروپایی استفاده می کنند بتوانند روغن های سازگار با خودروشان را انتخاب کنند.

اطلاع داشتن از گواهینامه روغن موتور از این نظر که در نوع روغن موثر است در انتخاب شما تاثیر به سزایی دارد. البته استانداردها مدام در حال تغییر هستند چرا که شرکت های خودرو ساز مدام در حال تغییرات جدید در موتور خودرو برای بهبود کیفیت آن هستند.

انواع روغن موتور

روغن موتور سنتی (conventional) و روغن موتور سینتتیک (synthetic)

روغن موتورهای سنتی برای خودروهای قدیمی استفاده می شوند که معمولا به آنها روغن موتور معدنی یا مینرال هم می گویند. این روغن ها ترکیبات شیمیایی خاصی ندارند و بر پایه نفت خام تهیه می شوند.

روغن های مصنوعی یا سنتتیک از ترکیبات خاص شیمیایی که باعث بهبود عملکرد روغن می شود تشکیل شده و امروزه انواع برندهای روغن موتور بر سر این ترکیبات شیمیایی که می تواند شامل آنتی اکسیدان ها، ضد زنگ ها، ترکیبات ضد خوردگی و فرسایش و غیره شوند، رقابت می کنند. این دسته از روغن ها به روغن های فول سنتتیک و نیمه سنتتیک تقسیم می شوند که متناسب با خودرویتان می توانید از آن ها استفاده کنید. برای مثال روغن های فول سنتتیک برای موتورهایی که تکنولوژی قوی ای دارند (مثل مرسدس بنز) مورد استفاده قرار می گیرند شاید بپرسید چرا من از این روغن استفاده نکنم؟ پاسخ شما روشن است روغن های فول سنتتیک از نظر اقتصادی گران قیمت هستند و در صورتی که خودروی شما به این روغن نیازی نداشته باشد عملا خرید آن یک هزینه اضافی برای شما خواهد بود. همان طور که قبلا هم اشاره شد برای اینکه بتوانید روغن موتور مناسب با خودروی خود را انتخاب کنید ابتدا باید دفترچه راهنمای خودرویتان را مطالعه کنید.

با توجه به مفاهیمی که در بالا توضیح داده شد حال میتوان راحت تر در خصوص نحوه انتخاب روغن موتور صحبت کرد. بجای خرید روغن های گران قیمت برای خودرو خود ، روغن موتوری را خرید کنید که ویسکوزیته آن بر طبق پیشنهاد شرکت سازنده شما باشد ، با شرایط آب و هوایی شما سازگار بوده و مکانیک شما نیز تقلبی یا تقلبی نبودن آن را تایید کند.هر چند تشخیص روغن موتور تقلبی کار سختی میباشد ولی در صورتی که از کارشناسان این حوزه سوال کنید شما را راهنمایی خواهند کرد. در یک راهنمایی کلی میتوان گفت برای رانندگی در شهرهای گرمسیر روغن موتورهای ۱۰W40 ، ۲۰W50 ، ۱۰W50  میتوان بسته به نوع مدل خودرو انتخاب کرد و برای رانندگی در شهرهای سردسیر از روغن موتورهای با گرانروی ۵W40 ، ۰ ، 0W40 ، 0W30 و 0W20  میتوان استفاده نمود.

چه زمانی باید روغن موتور را تعویض کرد؟

تعویض روغن موتور به برندی که شما استفاده می کنید و خودرویتان بستگی دارد اما یک نکته مهم را فراموش نکنید:

معیار تعویض روغن را رنگ روغن قرار ندهید اگر روغن موتور شما بعد از گذشت مدت مشخص هنوز شفاف باشد می تواند به معنی نامرغوب بودن و عدم جذب آلودگی ها باشد. در این مقاله سعی کردیم با ارائه اطلاعات اولیه به شما در انتخاب روغن موتور مناسب کمک کنیم. با توجه به بازار داخلی خودرو در ایران تیم تخصصی ما روغن بهران ، پارس ، شل ، روغن موبیل و کلوبر را به شما معرفی می کند. برای دریافت مشاوره و اطلاعات بیشتر و خرید روغن موتور مناسب کار و صنعت خود و دریافت لیست قیمت انواع روغن موتور با ما تماس بگیرید.

 

۰ Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *