ضدیخ

فرا رسیدن فصل سرد سال زمان شروع مشکلات خودرو در هنگام روشن شدن است. در این فصل آب موجود در سیستم خنک کاری خودرو که در رادیاتور قرار گرفته یخ می زند و به همین علت روشن کردن ماشین تا دقایقی غیر ممکن می شود. راه حلی برای این مشکل وجود دارد و آن اضافه کردن ضدیخ به آب رادیاتور در فصل های سرد سال است.

ضدیخ چیست؟

 

 

مایعی که به آن در اصطلاح ضد یخ گفته می شود، یک ماده شیمیایی است که از سیالی به نام منواتیلن گلایکول تشکیل شده که در هنگام تولید، مواد افزودنی دیگری نیز به آن اضافه می شود. ضد یخ ویژگی های خاصی دارد که به دلیل وجود این ویژگی ها برای استفاده در سیستم خنک کاری خودرو مناسب است. این مایع عموماً سبز رنگ بوده و از بروز یخ زدگی در فصل سرما و جوش آوردن ماشین در فصل گرما پیشگیری می کند و برای حفظ سلامت رادیاتور خودرو امری ضروری است.

ویژگی های ضدیخ

ضدیخ دو ویژگی اصلی دارد که همین ویژگی ها باعث شده تا در خودرو کاربرد داشته باشد. اولین و مهم ترین ویژگی ضد یخ این است که نقطه انجماد آب را پایین تر می آورد. این ویژگی باعث می شود تا آب به جای صفر درجه در درجات منفی یخ بزند. ویژگی بعدی ضد یخ این است که نقظه جوش بسیار بالایی دارد و علاوه بر بالا بردن دمای جوش، در دماهای بالا رسوب نکرده و برای موتور و سیستم خنک کننده خودرو مشکلی به وجود نمی آورد.

کاربردهای ضد یخ

همانطور که گفته شد و از اسم آن نیز مشخص است، ضد یخ در درجه اول از یخ زدگی آب رادیاتور خودرو جلوگیری می کند. علاوه بر این در فصل گرم، نقطه جوش را بالاتر برده و در نتیجه از جوش آوردن ماشین نیز پیشگیری به عمل می آورد.علاوه بر دو مورد اصلی کاربرد ضد یخ، این ماده به عنوان یک محافظ نیز در موتور کاربرد دارد. در واقع استفاده از ضدیخ به عنوان مایع رادیاتور، باعث جلوگیری از خوردگی فلزات و قطعات خودرو می شود. همچنین این ماده می تواند به معتدل کردن دمای موتور نیز کمک کند و حرارت موتور را تعدیل نماید.

ضد یخ یک ماده مهم و حیاتی برای خودرو بوده و باید در هنگام خرید آن دقت لازم به عمل آید. فرقی نمی کند که ضد یخ را به صورت حضوری خریداری می کنید یا از سایت های معتبر به صورت اینترنتی آن را تهیه می نمایید، بهتر است در هر صورت آن را از مکان یا سایت معتبر مانند روانکاران پارس ایل خریداری کنید.

از انواع ضدیخ میتوان به تولیدات شرکت بهران که بهران بهمن و بهران مهر بوده و برای سیستم خنک کننده موتورهای بنزینی بکار میرود اشاره کرد.

چاپ

 

۰ Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *