روغن موتور چیست؟

روغن موتور ها ترکیبات پیچیده‌ایی متشکل از روغن پایه و انواع افزودنی‌ها هستند که برای انجام کارهای متفاوتی طراحی شده‌اند از جمله: جداسازی و روان‌سازی قطعات متحرک، کاهش فرسایش موتور، پیشگیری از تجمع و شکل‌گیری رسوبات در اجزاء داخلی موتور، خنک سازی اجزاء موتور، مصرف بهینه سوخت موتور، تامین مقاومت موتور در برابر دامنه‌ وسیع تغییرات دما، محافظت ازسیستم در برابر تولید گاز، زدودن آلاینده‌ها و تعویق تجمع جرم‌ها . پس میتوان گفت کارکرد روغن موتور بسیار فراتر از روان‌کاری صرف است بهمین دلیل خرید روغن موتور توسط اکثر مردم با حساسیت و کمی وسواس همراه میباشد زیرا نگران طول عمر و فرسایش موتور خودرو خود میباشند.

بطور کلی روغن موتور برای روانکاری ، روانسازی یا lubrication در صنعت ، انواع موتور و تجهیزات مکانیکی بکار میرود.بوسیله خرید روغن موتور مناسب و استفاده در وسیله نقلیه خود شاهد افزایش راندمان و کارایی موتور خودرو خواهیم بود ، زیرا اصطحکاک و فرسایش بین قطعات موتور کاهش یافته و با خنک شدن موتور کارایی آن افزایش می یابد .روغن موتور مناسب از تولید گاز جلوگیری می‌کند. فیلترهای شیمیایی به مرور زمان از بین می‌روند و تعویض آن‌ها متضمن هزینه‌ی گزافی است . یک روغن موتور با کیفیت، با کاهش تاثیرات مخرب بر تجهیزات از تولید گاز جلوگیری مینماید.

روغن پایه (تولید شده از نفت خام ) موجود در روغن موتور به تنهایی وظیفه پاکسازی و محافظت از موتور خودرو را انجام نمیدهد بلکه به واسطه افزودنی هایی که به روغن موتور اضافه میشود کیفیت و کارایی روغن موتور بالا میرود.این افزودنی ها شامل موادی چون بازدارنده های اکسیداسیون ، مواد ضد ساییدگی ، مواد پاک کننده ، مواد ضد زنگ زدگی  و مواد معلق کننده میباشد که نقش مهمی در پاکسازی و احتراق مناسب خودرو ایفا میکنند.تجمع جرم داخل موتور بخشی از فرایند و مکانیزم طبیعی احتراق سوخت است، بنابراین تمیز نگاه داشتن اجزاء موتور امری ضروریست. چنانچه اجزاء موتور و مسیر عبور روغن آلوده باشند قطعا بر کارایی و بازده وسیله تاثیر گذار خواهند بود. همچنین تجمع رسوبات موجب احتباس گرما در داخل موتور شده و همچون عایقی نارسانا عمل خواهند کرد و بازدهی موتور پایین خواهد آمد.

چگونه روغن موتور از موتور خودرو محافظت می‌کند؟

  • محافظت از طریق پاکسازی موتور
  • محافظت از موتور با تقلیل اصطکاک و کاهش سایش
  • محافظت از موتور از طریق زدودن گرما و افزایش راندمان موتور
  • پیشگیری از خوردگی و زنگ زدگی

روغن موتور فقط مانع از تجمع لجن غلیظ در موتور نمی‌شوند، بلکه به نحوی طراحی شده‌اند تا لجن غلیظ، آلودگی، ذرات ناشی از فرسایش و رسوبات را از سطح موتور بزداید و از انسداد مسیرهای مهمِ عبور روغن ممانعت به عمل آورند.روغن موتورها همچون لایه‌ایی محافظ اطراف اجزاء موتور را می‌پوشانند و حاوی افزودنی‌های خاصی هستند که بین سطوح متحرک جای گرفته، مانع از تماس آنها، موجب کاهش اصطکاک و در نهایت پیشگیری از تغییر شکل اجزاء می‌شوند. همین امر به موتور کمک می‌کند تا کیفیت و کارایی روز اول ترخیص از کارخانه را حفظ نماید. روغن موتور، حرارت را از نقاط گرمی مانند رینگ پیستون که دما در آنجا به ۶۰۰ درجه‌ی فارنهایت می‌رسد، خارج کرده و از گرمای شدید بخش‌های اساسی موتور جلوگیری می‌کند.روغن موتورها در فواصل معمول تعویض روغن از موتوری که مدام در حال کار است در برابر اکسیداسیون و خوردگی ناشی از آن، محافظت می‌نماید.

اصطلاحات رایج روغن موتور به شرح زیر میباشد که هرکدام بطور جدا توضیح داده خواهد شد :

ویسکوزیته یا گرانروی، استاندارد SAE  ،  استاندارد  API، روغن موتور مونوگرید یا تک درجه ای، روغن موتور مالتی گرید یا چند درجه ای،  روغن موتور سنتتیک ،  روغن موتور نیمه سنتتیک ،  روغن موتور معدنی

  • روغن موتور مونوگرید یا تک درجه ای : این روغن موتورها چهار فصل نبوده و قابلیت استفاده در تمام فصول را ندارند.به عبارت دیگر توانایی کار در دمای بالا یا پایین را دارد و در شرایط مختلف دمایی قادر به روانکاری مناسب موتور خودرو نمیباشند.از این نوع روغن ها در خودروهای امروزی کمتر استفاده میشود.زیرا در صورت استفاده از این نوع روغن موتور بایستی با سرد و گرم شدن هوا در فصول مختلف ، روغن موتور را نیز عوض نمود که خیلی منطقی نمیباشد.
  • روغن موتور مالتی گرید یا چند درجه ای :  به این روغن ها روغن چهارفصل میگویند به عبارت دیگر دارای توانایی کار در دمای بالا و پایین همزمان را دارند.این روغن موتورها در فصل سرما رقیق هستند تا در هنگام استارت و در یک روز سرد ، سریعا موتور بخوبی روشن شود و آسیبی به موتور نرسد.در فصل گرما نیز دارای گرانروی بالا بوده یعنی غلظت زیادی داشته و بخوبی روانکاری موتور را انجام میدهد و به راحتی غلظت خود را ازدست نمیدهد تا در شرایط سخت کارکرد موتور ، آسیبی به آن وارد نشود.این نوع روغن موتور ها دارای گرانروی های متفاوتی در دماهای مختلف میباشند و همین امر باعث میشود در دماهای مختلف رفتار متفاوتی از خود بروز دهند.
  • روغن موتور معدنی : روغن های معدنی از نفت خام تولید میشوند و از ابتدایی ترین روغنهای موتور بشمار میروند.به این روغن ها مینرال هم گفته میشود. در موتور خودروهای جدید خیلی کمتر از این روغن ها استفاده میشود.
  • روغن موتور نیمه سنتتیک : این روغن موتور از مخلوط روغن موتورهای سنتتیک و روغن موتور معدنی یا مینرال ساده به دست می آیداین روغنها عملکرد بهتری از روغنهای مینرال داشته و قیمتی بیشتر از روغن های معدنی دارند. نکته اینجاست که در صورتی که برای خودرو شما روغن مینرال توصیه شده از این روغن استفاده نکنید و همیشه توصیه شرکت سازنده را ملاک خرید خود قرار دهید.
  • روغن موتور سنتتیک : روغن های سنتتیک بصورت شیمیایی و در آزمایشگاه تولید میگردند و مصنوعی میباشند. ناخالصی های موجود در این نوع روغن موتور نسبت به روغنهای نیمه سنتتیک و معدنی حذف گردیده و دارای آخرین تکنولوژی در ساخت روغن موتور میباشد. روغن های سنتتیک نسبت به روغن های نیمه سنتتیک و معدنی  دارای کارکرد کیلومتر بیشتری میباشند ،سمی نیستند ، ویسکوزیته بالاتری داشته ، روغن کمتر تبخیر میشود ، مقاومت بالایی در اکسیداسیون دارند و  نیاز به اضافه کردن روغن در دراز مدت کمتر میباشد.در شکل زیر تفاوت روغن های سنتتیک و معدنی به تصویر کشیده شده است.همان طور که میبینید مولکولهای روغن سنتتیک هم اندازه بوده و بهمین جهت روانکاری مناسبی را در موتور انجام میدهند.

تفاوت ساختاری روغن موتور سنتتیک و روغن مینرال

ویسکوزیته روغن موتور

ویسکوزیته یا گرانروی روغن موتور که معمولا از آن صحبت میشود به مقاومت یک روغن یا سیال در برابر جاری شدن اشاره دارد.گرانروی روغن موتور با تغییر دما تغییر میکند بطوری که هر چقدر روغن گرم تر میشود ویسکوزیته آن کاهش میباید.بر همین اساس هر قدر مقدار گرانروی روغن بیشتر باشد بر اثر افزایش دما گرانروی روغن کمتر تغییر میکند و برعکس آن نیز صادق است.انجمن مهندسین خودرو یا SAE  دسته بندی های مختلفی برای ویسکوزیته روغن موتور تعریف کرده است که در ادامه به آن میپردازیم.

انجمن SAE  یا Society for Automobile Engineers ( انجمن مهندسین خودرو) ویسکوزیته انواع روغن ها را در دمای حدود ۹۹ درجه سانتیگراد آزمایش میکند و بصورت اعدادی مانند ۲۰W50 نشان میدهد و برای دماهایی مختلف هوا ، استانداردهای مختلفی برای روغن های موتور وضع کرده است.حرف w در این استاندارد مخفف winter یا زمستان میباشد  یعنی روغن چهار فصل میباشد.حال فرض کنید روغن موتوری با ویسکوزیته ۲۰W50 خریده اید.یعنی این روغن موتور دارای ویسکوزیته بین ۲۰ و ۵۰ را دارد.به عبارت دیگر در زمان گرم بودن و حرارت بالا دارای ویسکوزیته ۵۰ و در زمان استارت یا سرد بودن موتور دارای ویسکوزیته ۲۰ میباشد که به این نوع روغن ها روغن های مولتی گرید multi grade میگوییم. این نوع روغن ها در دماهای پایین ( بخصوص در زمان استارت خودرو ) و حرارت های بالا روانکاری مناسبی را انجام میدهند. در مقابل آن روغن های مونوگرید یا تک درجه ای وجود دارند که توانایی روغنکاری مناسب در دمای بالا یا پایین را دارد و مانند روغن های چند درجه ای از طیف دمایی گسترده پشتیبانی نمیکنند بعبارتی جهار فصل نیستند.

در شکل زیر عملکرد روغن موتورهای چند درجه ای با گرانروی های مختلف را در دمای منهای ۲۰ درجه مشاهده میکنید :

نکته ای که برای تهیه روغن موتور با ویسکوزیته مناسب بایستی توجه نمود استفاده از روغن موتورهای پیشنهادی توسط سازنده خودرو میباشد و براساس پیشنهاد دیگران روغن خرید نکنیم.با توجه به پیشرفت تکنولوژی ، روغن موتورهای امروزی میتوانند در دماهای مختلف ویسکوزیته متفاوتی داشته باشند.برای مثال برای خودرو سمند با موتور ملی EF7   ،  روغنی با گرانروی ۱۰W40  پیشنهاد شده است.

استاندارد  روغن موتور API

استاندارد موسسه نفت آمریکا میباشد که یکی از فاکتورهای تعیین کیفیت روغن موتور میباشد که شاخص مذکور توسط یک کلمه ۲ حرفی خاص نمایش داده میشود.حرف اول نوع سوخت میباشد (بنزین یا دیزل ) و حرف دوم نمایانگر کیفیت روغن . برای مثال استانداردهای SA /SB/SC/SD/SE/SF  استانداردهای روغن موتور بنرینی بوده که منسوخ شده اند و استانداردهای SJ/SL/SM/SN در حال حاضر بیشتر استفاده میشوند.

نکاتی در مورد روغن موتور :

  • در هنگام خرید روغن موتور ، حتما شریط آب و هوایی محلی که در حال رانندگی و زندگی هستید را درنظر بگیرید.زیرا در هوای خیلی سرد یا خیلی گرم ممکن است نیاز باشد روغنی برای خودرو استفاده گردد که گرانروی آن مناسب آن آب و هوا باشد تا به موتور خودرو آسیبی وارد نشود.
  • از روغنی که تاریخ تولید آن سه سال گذشته است استفاده نکنید.
  • پس از روشن کردن خودرو و قبل از حرکت ۳۰ ثانیه صبر کنید تا روانکاری اولیه در موتور اتفاق بیفتد.
  • انتخاب روغن موتور معدنی یا سنتتیک سلیقه ای نبوده و بایستی طبق پیشنهاد سازنده خودرو اقدام نمود
  • فیلتر هوا و روغن اگر به موقع تعویض گردد موجب افزایش طوا عمر روغن موتور میگردد.
  • اگر متوجه شدید که سطح روغن موتور کم شده است حتما از همان روغن موتور قبلی به موتور اضافه گردد. (همان برند و همان مدل )
  • اگر بیشتر مواقع در ترافیک هستید و یا با سرعت زیاد یا یا بار سنگین رانندگی میکنید زودتر از موعد روغن موتور خودرو را تعویض بفرمایید.

برندهای روغن موتور توتال، شل ، بهران، موبیل  ایرانول، نفت سپاهان، نفت پارس میباشند.  خرید روغن موتور با برندهای زیر را با شرکت روانکاران پارس ایل با دریافت مشاوره رایگان تجربه کنید :

انواع روغن موتور بهران

بهران سوپر رانا 0W20 ، بهران سوپر رانا ۵W40  و ۵W30 ، بهران رانا ۱۰W40  ، بهران سوپر پیشتاز ، بهران سوپرپیشتاز ۱۰W40 ، بهران سوپرپیشتاز ۲۰W50 ، بهران پیشتاز ۲۰W50  ، بهران تکتاز ، بهران صبا ، بهران خودرو ، بهران تندر ، بهران رخش ، بهران شتاب ، بهران جنوب و بهران توان انواع روغن موتورهای بنزینی شرکت بهران میباشند. روغن های فوق در انواع معدنی ، سنتتیک و نیمه سینتتیک و در گرانروی های مختلف موجود میباشد.

انواع روغن موتور توتال

روغن موتور توتال ۷۰۰۰ و روغن موتور توتال ۹۰۰۰ و روغن موتور توتال ۵۰۰۰ از پرفروش ترین روغن موتورهای شرکت توتال محسوب میشود.همه روغن موتورهای نام برده شده دارای کیفیت مرغوب و عالی بوده ، تمام سنتتیک میباشد و  از موتور خودرو در شرایط سخت دمایی و کاری محافظت عالی بعمل می آورد.

انواع روغن موتور ایرانول

ایرانول Ronia ، ایرانول Royal ، ایرانول Tetra ،  ایرانول ۲۰۶ ،  ایرانول ۱۶۰۰۰ ، ایرانول ۱۲۰۰۰ ، ایرانول صبا ،  ایرانول ۸۰۰۰ ، ایرانول ۶۰۰۰ و ایرانول ۳۰۰۰ از روغن موتورهای تولیدی شرکت ایرانول میباشند.

روغن موتور شل، روغن موتور موبیل ، روغن موتور نفت پارس

برای خرید انواع روغن موتور (روغن موتور شل، روغن موتور موبیل، روغن موتور نفت پارس) و دریافت لیست قیمت  انواع روغن موتور با ما در ارتباط باشید.

۰ Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *