استانداردهای روغن موتور

استانداردهای روغن موتور

توجه به استانداردهای روغن موتور از جمله مواردی است که می تواند در بالا بردن عمر و بهبود عملکرد موتور مؤثر باشد. همچنین روغن استاندارد کارکرد بسیار بیشتری نسبت به روغن هایی که استانداردهای لازم را ندارند از خود نمایش می دهد. توجه به استاندارد روغن موتور در هنگام خرید این محصول می تواند به بسیاری از افراد کمک کند.

استانداردهای روغن موتور کاملاً با یکدیگر متفاوت هستند. یک دسته بندی در مورد استانداردهای روغن بر اساس قوانین استانداردی کشورها و مناطق مختلف است. بر این اساس استاندارد روغن موتور API، استاندارد روغن موتور ACE، استاندارد روغن موتور JASO و…. هر کدام از این استاندارد ها توسط انجمنی خاص تعیین شده اند. برای مثال استاندارد API استانداردی آمریکایی است که توسط انستیتو نفت آمریکا تعیین شده است. همچنین استاندارد ACE استاندارد اروپایی و JASO استانداردی ژاپنی است. مرسوم ترین نوع استاندارد، استاندارد API است و بیشتر روغن موتور ها بر اساس این استاندارد سنجیده می شوند. به همین علت سعی کرده ایم در این مطلب در مورد استاندارد  API  و SAE بیشتر صحبت کنیم و طبقه بندی روغن موتور را از این دو منظر بررسی نماییم.

استاندارد API روغن موتور

همانطور که گفته شده استاندارد API توسط انستیتو نفت آمریکا ایجاد شده است. این انستیتو سعی کرده نوعی طبقه بندی در زمینه روغن موتور شکل دهد. این طبقه بندی بر اساس فناوری ساخت هر روغن و همچنین معرف سطح کیفی روغن موتور است.کد گذاری انجام شده توسط استاندارد API دارای دو حرف است. حرف اول نشان دهنده بنزینی یا دیزلی بودن روغن موتور است و حرف دوم نشان از کیفیت این روغن و همچنین تکنولوژی ساخت روغن موتور دارد. حرف اول در استاندارد API یکی از دو حرف C و S است. حرف S برای روغن هایی به کار می رود که در موتورهای بنزینی به کار گرفته می شود و حرف C در کدگذاری روغن هایی استفاده می شود که در موتورهای دیزلی کاربرد دارند.

 حرف دوم در استاندارد API نشان از تکنولوژی ساخت روغن دارد. این حرف در روغن موتورهای بنزینی تا حرف N و در روغن موتورهای دیزلی تا حرف J وجود دارد. این کدها بسته به پیشرفت تکنولوژی ارتقا پیدا می کنند. بسیاری از کدهایی که در استاندارد API به روغن های مختلف اختصاص یافته است، از رده خارج هستند و بسیاری از کدگذاری ها نیز هنوز پابرجا بوده و روغن موتورهایی با این استانداردها در جهان تولید می شوند. نکته مهمی که در مورد استاندارد API وجود دارد این است که از روغن با کد قدیمی نمی توان در موتورهایی با سازگاری با روغن های جدیدتر استفاده کرد. این در حالی است که روغن های جدید تمامی ویژگی های روغن های قدیمی را دارند و در نتیجه می توان از آن ها در موتورهایی استفاده کرد که عموماً از روغن های قدیمی تر برای روانکاری آن ها استفاده می شود. توجه داشته باشید که به هیچ وجه روغن با استاندارد API قدیمی در موتورهای جدید استفاده نشود چون ممکن است اختلالات شدید و رسوبات زیادی در موتور ایجاد کند.

بسیاری از روغن ها قابلیت استفاده در دو نوع موتور دیزلی و بنزینی را دارند. در چنین روغن هایی به صورت ترکیبی کد API نوشته می شود. برای مثال ممکن است شما بر روی روغنی با چنین نحوه نوشتاری از استاندارد API مواجه شوید:    API CD/SH

در ادامه سعی شده تا استانداردهای API و کد گذاری آن ها را به همراه توضیحات در مورد روغن موتورهای بنزینی بررسی شود.

جدول استاندارد API برای موتورهای بنزینی

 

شکل زیر تکامل این استاندارد را به مرور زمان نشان می دهد :

 

سطح کیفیت

وضعیت

توضیحات

SA

از رده خارج

روغن موتور پایه به حساب می آید که در برخی موارد مواد ضد کف و کاهش دهنده نقطه ریزش نیز دارد. این روغن موتور برای هیچ خودرویی در حال حاضر مناسب نیست.

SB

از رده خارج

این روغن برای موتورهای تولید شده در بین سال های ۱۹۳۰ تا ۱۹۶۳ میلادی طراحی و ساخته شده است و در حال حاضر کاربردی ندارد. البته برای برخی موتورهای به جا مانده از آن زمان کاربردی است. مواد ضد اکسیداسیون و ضد ساییدگی در این نوع روغن وجود دارد.

SC

از رده خارج

برای موتورهای ساخته شده در سال های ۱۹۶۴ تا ۱۹۶۷ مناسب است. مواد پاک کننده و ارتقاء مواد ضد سایش و ضد خوردگی به نسبت روغن قبلی، از ویژگی های آن است.

SD

از رده خارج

این کد همانند کد SC بوده و تنها تفاوت آن میزان مواد افزودنی است که بیشتر شده است. این نوع روغن موتور برای موتورهای ساخته شده در بین سال های ۱۹۶۸ تا ۱۹۷۱ مناسب است.

SE

از رده خارج

سطح با کیفیت تری از دو رده قبلی خود است و برای موتور های بنزینی ساخته شده در بین سال های ۱۹۷۲ تا ۱۹۷۹ مناسب است.

SF

از رده خارج

این کد برای موتورهای مدل ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۸ مناسب بوده و تفاوتی که با روغن SE دارد در میزان خاصیت ضد اکسیداسیون و ضد ساییدگی آن است که افزایش یافته است.

SG

از رده خارج

همانند روغن موتور SF بوده با این تفاوت که دارای مواد افزودنی بیشتری است. این روغن برای موتورهای ساخته شده در بین سال های ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۳ میلادی مناسب است.

SH

از رده خارج

این نوع روغن از جمله اولین روغن هایی است که ملاحظات محیط زیستی در ان لحاظ شده است؛ هرچند در حال حاضر از رده خارج محسوب می شود. از این روغن می توان برای موتورهای ساخته شده بین سال های ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۶ میلادی استفاده کرد.

SJ

رایج

از جمله روغن های مرغوب محسوب می شود که مناسب موتورهای ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۱ میلادی است. سطح کیفی این روغن موتور ممتاز است.

SL

رایج

بالاترین سطح کیفیت روغن موتور بنزینی در استاندارد API را دارد و مناسب برای خودروهای ساخته شده از نیمه دوم سال ۲۰۰۲ میلادی است.

SM

رایج

برای مدل های اواخر سال ۲۰۰۴ میلادی مناسب است.

SN

رایج

این روغن موتور برای تمامی موتورهای خودرو بنزینی ساخته شده از سال ۲۰۱۰ به بعد مناسب است. این نوع روغن موتور در برابر اکسیداسیون مقاوم است، پوشش دهی فوق العاده ای دارد و محافظت آن در برابر رسوب گذاری بر روی قطعات تکمیل شده است.این روغن موتور عملکرد موتور در دمای پایین را بهبود می بخشد. روغن موتور با استاندارد SN باعث صرفه جویی در مصرف سوخت نیز می شود.

 

شکل زیر تکامل این استاندارد را به مرور زمان نشان می دهد :

 

استاندارد SAE روغن موتور

SAE  یا Society of Automotive Engineers  استاندارد انجمن مهندسین خودرو آمریکا میباشد که انواع روغن موتورها را بر اساس ویسکوزیته یا گرانروی تقسیم بندی مینماید.گرانروی روغن موتور در اصل اشاره به سرعت چرخش روغن موتور در موتور خودرو در دماهای مختلف دارد.برای مثال روغنی با ویسکوزیته SAE30 نسبت به روغنی با ویسکوزیته SAE40 ویسکوزیته کمتری داشته یعنی غلظت کمتری دارد و سریعتر در موتور خودرو به چرخش در می آید.
در این استاندارد روغن موتورها به ۲ دسته تک درجه ای و چند درجه ای تقسیم بندی میشوند.
روغن موتورهای تک درجه ای دارای استانداردی مانند SAE30  هستند یعنی در دماهای مختلف موتور یکسان عمل میکنند و غلظت آنها تغییری نمیکند که موتورخودروهای امروزی کمتر از این نوع روغن ها استفاده میکنند
روغن موتورهای چند درجه ای به روغن های چهار فصل معروف هستند و استانداردی مانند ۱۰W40 یا ۲۰W50  و مشابه اینها دارند.یعنی در دماهای بالا غلظت مناسب دارند بین قطعات موتور باقی میمانند و در دماهای پایین رقیق هستند بخصوص زمان استارت ماشین و سریعا به در کل موتور به گردش در می آید که خودروهای جدید همگی از روغن های چنددرجه ای استفاده میکنند.
لازم به ذکر است انواع روغن موتورهای تولید شده توسط برندهای معتبر ایرانی و خارجی دارای استانداردهای SAE و API مناسب خودروهای مختلف میباشند مانند :
  • روغن موتور توتال  ( انواع مدل های توتال ۵۰۰۰ و توتال ۷۰۰۰ و توتال ۹۰۰۰ )
  • روغن موتور موبیل مانند روغن موتور موبیل وان که جزو روغن موتورهای بسیار با کیفیت و مرغوب میباشد.
  • روغن موتور بهران (  بهران پیشتاز و سوپر پیشتاز و … )
  • روغن موتور شل

۰ Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *