روغن هیدرولیک

روغن هیدرولیک به گروهی از روانکارهای صنعتی گفته میشود که برای روانکاری و واسطه ای برای جابجایی و انتقال قدرت مورد استفاده قرار میگیرد. چگونه روغن هیدرولیک مناسب را انتخاب کنیم؟

گزینه های زیادی برای انتخاب وجود دارد. انتخاب غلط باعث می شود که عمر قطعات کاهش یابد و ممکن است مشکلات پر هزینه ای را برای شما در پی داشته باشد. با توجه به نوع پمپ هیدرولیکی، دمای کار و فشار پمپ روشن فاکتورهایی هستند که با توجه به آن ها باید درجه گرانروی و نوع روغن را انتخاب کرد. اما انتخاب شما در گرو همین فاکتور ها نیست بلکه شما باید نوع روغن پایه و کیفیت روانکاری را هم در نظر بگیرید. بنابراین برای انتخاب بهتر باید اطلاعات کافی را در اختیار داشته باشید.

پمپ و گرانروی مورد نیاز:

اجازه دهید با اولین معیار انتخاب روغن شروع کنیم:

۱-       انواع طراحی پمپ و مقادیر ویسکوزیته مورد نیاز : در سیستم های هیدرولیک سه نوع طراحی پمپ وجود دارد: پره ای، پیستونی و دنده ای (داخلی و خارجی). هر یک از این طرح ها برای عملیات خاصی مورد استفاده قرار می گیرند. در نتیجه هر نوع پمپ نیاز به روغن هیدرولیک مخصوص خود را دارد.

پمپ هیدرولیک پره ای

طراحی پمپ پره ای از اسم آن پیداست. داخل این پمپ ها روتورهایی (پره) غول پیکر وجود دارد که در اثر چرخش به دیواره ها اصابت می کنند. نگه داری از این پمپ ها معمولا گران است اما در حفظ ثابت جریان بسیار خوب عمل می کنند. این پمپ ها معمولا برای سیالات با دامنه گرانروی بین ۱۴ تا ۱۶۰ سانتی گراد در دمای عملیاتی نیاز دارند.

پمپ هیدرولیک پیستونی

پیستون های پیستونی پمپ های هیدرولیکی ساده ای هستند که در طراحی و عملکرد دوام بیشتری نسبت به پمپ های پره ای دارند. محدوده ویسکوزیته معمولی برای پمپ های پیستونی در دمای عملیاتی ۱۰ تا ۱۶۰ سانتی گراد است.

پمپ هیدرولیک دنده ای

این پمپ ها نسبت به انواع دیگر ناکارآمد تر هستند و در دو نوع دنده داخلی و خارجی ساخته شده اند. این پمپ ها برای سیالات با ویسکوزیته بالا (۳۰۰ سانتی گراد) بسیار مناسب است.

۲-       مایع هیدرولیک: مایع هیدرولیک نفش بسیار مهمی در عملکرد یک سیستم متعادل دارد. همانطور که میدانید مایع هیدرولیک روی انتقال حرارت، انتقال قدرت و محدوده روانکاری موثر است. آرایش مولکولی مایع هیدرولیک می تواند در کاربرد آن موثر باشد. مایعات سنتتیک و مایعات واتر بیس هر کدام برای کاربردهای خاصی مورد استفاده قرار می گیرند.

  • مایعات فول سنتتیک : مایعات مصنوعی هستند که توسط انسان ها ساخته شده اند تا پایداری، رطوبت و سایر ویژگی های افزایش دهنده عملکرد را در سطح عالی پشتیبانی کنند. البته این مایعات در طیف مختلفی از دماها تهیه شده اند. برخی از معایب این مایعات گران بودن و سمی بودن مواد اولیه آن است.
  • مایعات نفتی : جز رایج ترین مایعات به شمار می روند که در پالایشگاه ها برای بهبود عملمرد آن افزودنی هایی مثل ضد زنگ و ضد اکسیداسیون به آن اضافه می شود. در نتیجه این مایعات می توانند جایگزین مناسبی برای مایعات مصنوعی باشند.
  • مایعات واتر بیس : این مایعات نسبت به دو نوع دیگر کمتر مورد استفاده قرار می گیرند و مورد استفاده آن در جاهایی است که احتمال آتش سوزی وجود دارد. از نظر قیمت از مایعات سنتتیک ارزان تر و از مایعات نفتی گران ترند.

۳-       انتخاب بر اساس کاربرد : هنگام انتخاب یک مایع هیدرولیکی باید عملیاتی که می خواهیم انجام دهیم را به درستی آنالیز کنیم و سپس متناسب با آن یک سیستم با توانایی مناسب و مایع مناسب را انتخاب کنیم. به این ترتیب عمر سیستم ما طولانی تر خواهد شد.

در مورد ویسکوزیته مایع، باید به نوع پمپ مورد استفاده توجه کرد. در صورتی که از ویسکوزیته نامناسب استفاده کنید به طور چشمگیری عمر پمپ کاهش می یابد. برای اینکه ویسکوزیته مناسب پمپ را بفهمید دفترچه راهنمای پمپ را مطالعه کنید. همچنین شما باید دمای کار پمپ را بررسی کنید و ببینید که آیا بین محدوده دمای روغن هیدرولیک مورد نظر قرار می گیرد یا نه. اگر نه، ممکن است به افزایش و یا کاهش ویسکوزیته روغن برای رسیدن به ویسکوزیته مطلوب نیاز داشته باشید.

از جمله روغن های هیدرولیک میتوان به بهران هیدرولیک ۶۸ ، ایرانول ۲۲ ،ایرانول ۳۲ ، ایرانول ۴۶ ، بهران آذرخش ویژه ۱۰ ، بهران هیدرولیک ۲۲۰ ، بهران هیدرولیک ۳۲ و بهران هیدرولیک ۴۶ اشاره کرد.

همان طور که دیدید انتخاب یک روغن هیدرولیک مناسب کار سختی نیست اما مستلزم آن است که برای آن وقت کافی بگذارید تا بتوانید یک انتخاب درست را داشته باشید. برای انتخاب و خرید روغن هیدرولیک مناسب با کارشناسان ما تماس بگیرید.

۰ Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *