رودلف دیزل

در سال ۱۹۰۰ در شهر پاریس انفاقی افتاد که آوازه آن در همه شهر پیچید. در سالن یک نمایشگاه یک ماشین بی نظیر وجود داشت که در نهایت در جهان مدرن بسیار موثر بود. این ماشین همان موتور دیزل یکی از مهم ترین اختراعات قرن بیستم بود که تجارت جهانی را متحول کرد.

موتور دیزل

رودلف دیزل موتور خود را در نمایشگاه به نمایش گذاشت و با استفاده از روغن بادام زمینی به عنوان سوخت آن را بکار انداخت. آزمایش او با استفاده از روغن بادام زمینی باعث شد که رودلف دیزل به عنوان اولین کسی که از سوخت زیستی استفاده کرد شناخته شود. او توانست جایزه بزرگ نمایشگاه را برای اختراعش دریافت کند.ارتش یکی از مشتریان پر و پا قرص موتورهای دیزلی باشد. بلافاصله پس از این نمایشگاه، دولت ها در زیردریایی ها و کشتی های نظامی موتور دیزلی را با موتورهای موجود جایگزین کردند. موتور دیزل در واقع یک رویا بود که به حقیقت پیوست. موتورهای احتراق پیش از اختراع دیزل وجود داشتند اما رودلف به دنبال چیزی بود که با موتورهای پیشین تفاوت زیادی داشته باشد.

نحوه کار موتور دیزل

بر خلاف موتورهای بنزینی که عمل احتراق با یک جرقه شروع می شود موتور دیزلی از طریق فشرده کردن هوا شروع به کار می کند و همین جریان باعث آتش گرفتن سوخت در موتور می شود. موتور دیزلی در مقایسه با موتورهای دیگر کار آمدتر و با دوام تر است. با سوخت کمتر، زمان بیشتری می توان با آن کار کرد و به آسانی توربو شارژ می شود همین موضوع باعث می شود تا در ماشین های سنگین موتور محبوبی باشد. با موتور دیزلی با سوخت مشخص نسبت به سایر موتورها می توان ۲۰ درصد به مسافت پیموده شده افزود.

موتور دیزل در شکل گیری دنیای مدرن امروز نقش مهمی ایفا کرد. استفاده از موتور دیزلی برای اولین بار در سال ۱۹۳۰ ( هفده سال پس از مرگ مخترعش ) در یک سفر از شهر Indianapolis به نیویورک مورد استفاده قرار گرفت. پیمودن این مسافت با موتور دیزلی در واقع دموی مناسبی از قدرت این موتور در مسافت طولانی بود.از آن به بعد، این موتور در میلیون ها وسیله نقلیه، تانک های جنگ جهانی دوم، قطارها و کشتی ها مورد استفاده قرار گرفت. به طوری که از سال ۱۹۵۱ تا ۱۹۶۰ ایالات متحده ۴۰.۰۰۰ لوکوموتیو بخار را با ۲۷.۰۰۰ لوکوموتیو دیزل جایگزین کرد.

همچنین موتور دیزل در تجارت جهانی نقش به سزایی دارد. به گفته کارشناس انرژی واکلاو اسمیل، حمل و نقل از طریق اقیانوس ها ارزان ترین نوع حمل و نقل از راه دور است که موتورهای دیزل به باصرفه تر بودن آن کمک زیادی می کند. می توان ادعا کرد که موتور دیزلی یکی از دو موتور اصلی در سطح دنیا است (موتور دیگر توربین های گازی است). موتورهای دیزلی نه تنها در وسایل نقلیه مورد استفاده قرار می گیرند بلکه همچنین در صنعت و صنایع کشاورزی هم مورد توجه قرار گرفته اند و بسیاری از زیر ساخت های شهری به آن تکیه کرده اند.

۰ Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *