چرا روغن موتور سیاه می شود؟

در همین ابتدا باید گفت که رنگ روغن موتور لزوما چیزی نیست که بتوان از روی آن کیفیت روغن و کارایی آن را قضاوت کرد. روغن می تواند بسیار سیاه باشد اما همچنان موثر باشد. با این حال در رابطه با رنگ روغن دو قاعده کلی وجود دارد:

  1. رنگ روغن موتور تمیز، کهربایی است.
  2.  علت تیره شدن رنگ روغن موتور می تواند گرمای زیاد، آلاینده ها و یا حضور مکمل ها باشد.

بنابراین برای تشخیص بهترین رنگ روغن موتور ابتدا باید ببینیم که رنگ روغن موتور در طول زمان چطور تغییر می کند؟ هر چند روز یک بار روغن خود را نگاه کنید و یک تصویر ذهنی از رنگ آن در ذهنتان ثبت کنید. به این ترتیب شما یاد میگیرید که روغن موتور خود را از روی رنگ بخوانید مثلا رنگ روغن موتور در سه هزار کیلومتر قهوه ای و در پنج هزار کیلومتر قهوه ای تیره می شود. البته این کار را زمانی می توانید انجام دهید که همیشه از یک برند مشخص روغن موتور استفاده کنید.

آب و هوا هم گزینه دیگری است که با تغییر درجه می تواند روی رنگ روغن موتور موثر باشد. به این ترتیب تشخیص کیفیت روغن موتور از روی رنگ کار دقیقی نیست که بتوان روی آن استناد کرد.

راهنمای تغییر رنگ روغن موتور

 

بنابراین بهتر است برای سنجش روغن از موارد واضح تری استفاده کنیم. برخی از رنگ های روغن موتور می تواند نشان دهنده موارد زیر باشد:

  •  روغن موتور شیری، کف آلود و یا کرم رنگ می تواند نشانه نشت واشر سر سیلندر باشد مخصوصا اگر از اگزوز دود سفید خارج شود به این معنی است که خودرو شما در حال از دست دادن خنک کننده است.
  • روغن ضخیم و سیاه معمولا نشان دهنده خاک و آلودگی است. اگر شما مسافت طولانی ای را پیموده اید و اطراف موتور شما پر از گرد و خاک بود احتمالا با این نوع آلودگی روغن مواجه می شوید که باید آن را تعویض کنید.
  • روغن با لایه کرمی و بافت کف آلود هم باز به دلیل مخلوط شدن آن با آب است و اگر دود سفیدی از اگزوز شما خارج نمی شود منبع مهم آلودگی روغن موتور به احتمال خیلی قوی آب می باشد.
  • آلوده شدن روغن موتور با بنزین روی رنگ آن تاثیر چندانی ندارد اما بوی روغن موتور تغییر خواهد کرد. پس اگر بخواهید آلوده شدن روغن موتور با سوخت را بررسی کنید باید آن را استشمام کنید.
  • دفعه بعد که روغن موتور خود را بررسی می کنید توجه بیشتری به رنگ آن داشته باشید و در صورتی که مشکلی در آن وجود داشت آن را توسط یک مکانیک خوب بررسی کنید.

 

۰ Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *